Tuesday 4 March 2008

Sam Saimun, The Mystery




The name Sam Saimun, keroncong singer in 60-ies for me is such mystery, until I get this album including his photograph on February 2008. The first time I know his name is from a cassette album which compiled Indonesian national anthems by old singers. They are Sam Saimun, Bram Atjeh, and so on.

Why Sam Saimun is such a mystery? Because we as 80-ies generation feel difficult to find his album. Also may be because his album is only a few, and is not produced anymore by record industry. What makes his name more mysterious is because legend singer Bing Slamet once upon time in a book Musisiku (2007) quoted as saying that Sam Saimun is his teacher in learning to sing keroncong. Wow? Even Bing Slamet recognized him that so high? Come on, who is Sam Saimun? This album at least can show you his talented voice. *

7 comments:

Rahman Hariri said...

Pak Nugroho, for us in Malaysia the name Sam Saimun is synonomous to the song "Diwajahmu Ku LIhat Bulan". It was a favourite then, or at least that what I was told by my mother. Beyond that I dont have a clue of his other songs. Thank you for the picture of his EP.

Anonymous said...

Saya dari Malaysia..
Lagu itu terlalu menyentuh jiwa dan mendamaikan perasaan..
Setiap kali saya mendengarkan lagu itu..
Pasti ada titis air mata berada di pinggiran mata saya....
Saya belum pernah menjumpai lagu indah sebegitu....
Biar beribu lagu diciptakan..

Anonymous said...

melalui internet saya dapat akses dan baru mengetahui siapa penyanyi DI WAJAH MU KU LIHAT BULAN & BUJANG DAN DARA.

sorensen said...

lagunya bagus sekali, hingga hari ini lagu bujang dara dan di wajahmu ku lihat bulan masih diputarkan di stesen radio klasik nasional di malaysia..

Anonymous said...

Terus terang saya baru tahu hari ini ada penyanyi Indonesia yang namanya Sam Saimun. Itu juga gak sengaja, kebetulan tertonton di YouTube. Suaranya sih khas gaya "crooner" ala Nat King Cole, tapi yang menarik itu bagi saya adalah orkestra dan aransemennya. Saya enggak nyangka sama sekali pada jaman itu orang Indonesia udah bisa membuat lagu yang seperti itu. Punya info gak Pak, kira-kira pada eranya Sam Saimun, siapa sih 'diva'-nya musik Indonesia? Thanks...

Seorang penggemar said...

Sayang sekali penyayi ini sudah dilupakan di negaranya sendiri. Tapi untunglah orang-orang seberang masih mengingat musik2nya yang merdu... Seharusnya pemerintah Indonesia mengcompile lagu2 lama sehingga lagu2 yang historical tsb tidak akan hilang ditelan jaman.

Mat kawin kawin said...

Ben Afandi
Saya dari Singapore. Umur saya sekitar 50 tahun. Saya mendengar lagu ini dari almarhum ayah saya yang lahir di Bandung. Jadi minat saya kepada Sam Saimun sejak kecil lagi cuma fotonya tidak ada dikulit piring hitam. Semenjak ada internet, baru saja saya dapat melihat gambar sam saimun. Lagu dan suaranya cukup hebat menusuk kalbu. Bagi saya tiada tandingan nya.